måndag 7 november 2011

... och tillbaks igen

 Höstlovet avslutades för min del traditionsenligt med Nordiskas Vandra med väsen ute på Tyresö slott. I år var det osedvanligt lyckat - tio visningar på två och en halv timme och alla slutsålda. De flesta biljetterna såldes faktiskt väldigt snart efter att kassan öppnats.


Som vanligt blev grupperna ledda runt i parken av guider, bland andra Hagbergskan, och fick uppleva Näcken som spelade i vattnet, älvor som dansade i dimman och så vidare. Nytt för i år var att Kia berättade om vittror. Dessutom kunde de, om de tittade upp mot slottet, se en mörk skugga som stod i ett fönster på andra våningen och betraktade dem. Avslutningen skedde uppe i slottet. Varannan grupp fick komma in i markisens arbetsrum och höra Mikael berätta om gengångare och gastar. Varannan grupp leddes upp en trappa och längst in i en mörk korridor när de svängde runt hörnet såg de den här synen:

Efter första chocken, och det var flera som såg lite bleka ut när de kom in, ledde jag in dem i markisinnans sängkammare och där berättade jag om gastarna och gengångarna.

Eftersom det var så vackert väder bestämde jag mig för att ta Ben ut till Tyresö slott. Det gick faktiskt lite snabbare än jag trott - det tog fyrtiofem minuter från dörr till dörr. Eller port till port kanske man ska säga när man åker till ett slott. Jag ser redan fram emot nästa års Vandra med väsen!

Inga kommentarer: