måndag 7 november 2011

Från slott till koja...

Torsdagen blev onekligen en kontrasternas dag för min del. Höstlovsarbete av olika slag. På slottet har vi haft temat Kung för en dag, där vi har kört en något förkortad variant av min skolvisning där vi berättar om en vanlig(?) dag i Gustav III:s liv. Där fick jag tillfälle att använda vår nya nationella dräkt som Pia sytt upp åt visningsavdelningen. Visningarna var väldigt populära med mellan 25 och 30 barn per visning, och då hade vi dessutom tre visningar om dagen.

Efter mina visningar slängde jag mig på Ben och åkte iväg till Nordiska museet. Där skulle vi för andra året i rad köra Natt på Nordiska. Efter att museet stängt för besökare får grupper följa med nattvakten runt och uppleva de mystiska väsen som får liv nattetid. Förra året var det jag som ledde runt grupperna, i år var jag den stränge drängen som berättade om tomten.


Slottet representerades inte bara av mig, Hagbergskan var fina frun som bjöd in till middag och Maria var tiggare. Maria lyckades skrämma många besökare när hon plötsligt blev levande. Välbesökt och populärt. Kul att vara med på såna här saker, måste jag säga.

Inga kommentarer: