torsdag 15 september 2011

Malmö kniper (än en gång) succémusikal?

Det har jag sagt gång efter annan, Malmö vågar sätta upp ny musikal, i Stockholm får vi mest bara säkra kort och uppsättningar som visat sig gå bra i andra delar av landet (läs: Malmö). Nu kommer äntligen Spamalot hit efter två säsonger i Malmö. I Malmö sätter man istället upp Legally Blonde, som hade Broadwaypremiär 2007 och dessutom vann Laurence Olivier Award så sent som i år för bästa musikal i London.


Men inte nöjer man sig med det! Enligt SvD håller Nöjesteatern i Malmö dessutom på att försöka få rättigheterna till Book of Mormon, årets största hit på Broadway och - vilket jag också skrivit om tidigare - tog storlam i musikalkategorierna i årets Tony Awards. Varför blir jag inte förvånad över att inte Stockholmsproducenterna redan har skaffat rättigheterna?! Det enda som skulle förvåna mig mindre vore väl om man inte valde Kim Sulocki till huvudrollen (och nej, det är inte ett val jag skulle ha gjort).

Inga kommentarer: