tisdag 20 september 2011

Den nakna mannen

En finsk dokumentär om män som badar bastu och pratar känslor - låter inte det spännande? Jag tycker faktiskt det, och jag tyckte det redan när filmen Den nakna mannen hade biopremiär. Tyvärr hann jag inte se den då - den gick väl i ungefär tio minuter innan den togs bort från repertoaren.

Nu har jag fått en andra chans, SVT:s dokumentärserie Dox visade filmen nu i veckan, och vilken fantastisk film var det inte! Upplägget är mycket enkelt, vi får följa med ett antal män in i bastun och höra när de berättar episoder ur sina liv. Det är allt från jultomtar som pratar om sina arbetsförhållanden till pappor som förlorat sina barn. Mellan episoderna får vi fantastiskt vackra naturbilder från Finlands stads- och landsbygd från årets alla skiften. Den nakna mannen berörde mig på många nivåer, från rysningar av vällust inför de vackra bilderna till tårarna som rann utmed kinderna vid de gripande berättelserna. Regissörerna Joonas Berghäll och Mika Hotakainen har lyckats fantastiskt bra. Filmen går att se i ett par veckor till på SVT Play. Om ni inte redan har gjort det så råder jag er till att göra det.

Självklart är filmen värd fyra väldigt starka och svettiga gnurglor!


1 kommentar:

Primula sa...

Håller helt med detta är en helts fantastisk dokumentärfilm. Jag precis som du tänkte va f-n en film om finska män i bastumiljö, det kan inte va nått. Men som skrivet helt fantastiskt. Se den på play.