tisdag 20 september 2011

Emmygalan

För första gången har jag följt Emmygalan, som den kulturprisnörd jag är, fast inte i direktsändning. Vi har fortfarande sommartid på slottet, så jag skulle upp och jobba på morgonen. Jag blev tvungen att spela in hela galan och se den efter jobbet. Det var inte lika jobbigt som när jag inte har möjlighet att se Oscarsgalan. Då är det omöjligt att undgå att se i alla medier vilka filmer som vunnit. Nu var det faktiskt bara två priser som jag råkade få se. Och det är ju spänningen i att se galan och inte veta vem som ska få priserna man vill ha. Fördelen med att spela in galan var ju dessutom att jag kunde redigera bort en timmes reklamavbrott (vilket Don Draper inte skulle ha uppskattat!).


Galan i sig var inte någon unik upplevelse, har man sett en hollywoodgala vet man hur de fungerar. Men om man uppskattar det - vilket jag gör - så var det en trevlig gala. Jane Lynch (Sue Sylvester i Glee) var en bra värd. Inte Ricky Gervais på Golden Globe-bra, men hon skötte sig utmärkt. Rolig där hon borde vara det. Öppningsnumret var en rolig drift med tevemediet, där alla serier bor i samma hus.



Något som passade mig utmärkt var att den tevesända galan koncentrerade sig på de stora priserna, medan de tekniska priserna som i ärlighetens namn mest de närmast sörjande bryr sig om presenterades på en annan gala för några dagar sedan. Här var det högt tempo och inga direkta ställen då man ville snabbspola.

Vad det gällde priserna kändes det som att det var framför allt tre serier som dominerade. I komediklassen tog Modern Family storslam. Jane Lynch refererade till och med till detta då hon efter en av reklampauserna när serien fått sitt femte pris välkomnade publiken tillbaks till Modern Family-galan. Modern Family vann bästa kvinnliga (Julie Bowen) och manliga (Ty Burrell) biroll (hela ensemblen var nominerade i den klassen, vilket på sätt och vis är logiskt eftersom den är en ensembleserie utan någon uttalad huvudroll), bästa komediserie, bästa manus och bästa regi. Ty Burrell var helt klart min favorit av alla nominerade i den klassen. Han är så vansinnigt bra som den puckade Phil.

Övriga två priser i komediklassen, bästa manliga och kvinnliga huvudroll, kan jag inte uttala mig om. Melissa McCarthy (suverän i Bridesmaids) vann för Mike & Molly, och den har jag inte sett. Jim Parsons vann för Big bang theory, och den har jag försökt se några gånger och den är helt enkelt inte min serie. Fast han vann ju Golden Globe för samma roll, så nåt gör han tydligen rätt.

Bästa miniserie blev Downton Abbey - också ett självskrivet pris. Dessutom vann de för bästa kvinnliga biroll (Maggie Smith), bästa regi och bästa manus. Tidigare i veckan tilldelades de även priserna för bästa foto och bästa kostym.

Även Mildred Pierce kammade hem en radda priser - bästa kvinnliga huvudroll (Kate Winslet), bästa manliga biroll (Guy Pearce) och tidigare i veckan bästa rollbesättning, bästa scenografi och bästa musik.

Bästa manliga huvudroll gick till Barry Pepper (rysligt bra i True Grit i vintras) för The Kennedys.

I kategorin dramaserie spreds priserna lite mer jämnt. Bästa serie blev Mad Men, bästa kvinnliga huvudroll gick till Julianna Margulies för The good wife (inte sett), bästa manliga dito blev Kyle Chandler i Friday Night Lights (inte sett), bästa manliga biroll blev den alltid lika suveräne Peter Dinklage (kanske mest känd för The station agent) i Game of Thrones och bästa kvinnliga biroll blev Margo Martindale i Justified (inte ens hört talas om, i ärlighetens namn).

Bästa underhållningsprogram blev inte helt förvånande Daily Show med Jon Stewart. Den har varit nominerad varje år sedan 2001 och har vunnit varenda gång utom 2002. Detta skämtades det friskt om bland prisutdelarna. De vann dessutom bästa manus.

Bästa realityprogram blev min absoluta favorit The amazing race. Även det en serie som vinner varenda år. Amazing race har varit med i loppet sedan 2003 och det är bara förra året som de inte har vunnit (då var det Top Chef som knep statyetten). Men bästa programledare gick Phil Keogan förbi den här gången. Jeff Probst för Survivor knep den.

Trevlig gala, många priser som hamnade rätt och inte så utdraget som Oscarsgalan. En trevlig kväll, helt enkelt!

Inga kommentarer: