torsdag 1 september 2011

Broadwaysäsongen har börjat

Jaha, om man skulle åka till New York i höst (drömma går ju alltid) - vad ska man se då? Självklart står Book of Mormon högst på listan. Anything goes och Familjen Addams skulle jag också gärna se. Men de har gått ett tag, vad har premiär under säsongen som kommer?

Av det som har presenterats hittills är det inte så mycket som gör att jag känner ett behov att boka flygbiljett. Men om jag ändå är i stan finns det ju en del saker jag kan tänka mig att se. Redan om två veckor har Sondheims Follies premiär i en ny uppsättning. Två riktiga musikaldivor, Bernadette Peters och Elaine Paige, har huvudrollerna. Uppsättningen har redan getts i Washington och flyttar nu till Broadway.



Bland övriga musikaler är det några som känns lite mer intressanta än andra - Frank Wildhorne (Jekyll & Hyde) har premiär på Bonnie & Clyde i december, kan vara spännande.



En musikal baserad på Lysistrate flyttas över till Broadway från Off-Broadway - Lysistrata Jones. Den utspelas på en skola, där cheerleadarna kärleksstrejkar tills fotbollslaget har segrat. Jag vet inte, det är liksom raka motsatsen mot fredsbudskapet i Aristofanes pjäs. Här är det precis tvärtom - kämpa tills ni besegrar fienden om ni vill få ligga. Det känns inte så kul. Men vem vet, musikalen kanske funkar ändå.



Den musikal som jag blir mest nyfiken på är också en nyuppsättning - En vacker dag kan man se hur långt som helst. Det som gör den här extra spännande är inte bara att Harry Connick jr ska spela huvudrollen som psykologen Mark Bruckner. Man har även skrivit om manuset och har smugit in en liten gaytwist. Rollen som patienten, som i filmen spelades av Barbra Streisand, kommer här att spelas av en man. David Gamble vill sluta röka innan han flyttar ihop med sin pojkvän, men under hypnos antar han en personlighet från sitt tidigare liv - jazzsångerskan Melinda från 40-talet, och doktor Bruckner blir förälskad i henne. Spännande!


På talpjässidan är det framför allt två pjäser som väcker mitt intresse - Noël Cowards Private lives i en uppsättning som har gått på West End, med Kim Catrall (Sex & the city) och Paul Gross (Uppdrag Chicago) i huvudrollerna, samt Relatively speaking, tre enaktare skrivna av Ethan Coen, Elaine May (Birdcage) och Woody Allen. Men jag kommer nog inte iväg till staterna innan alla de här uppsättningarna har slutat gå...

Inga kommentarer: