torsdag 15 september 2011

Funny Girl återvänder

Lea Michele brukar ständigt sjunga någon Barbralåt i Glee, gärna något ur Funny Girl. Hon gör det alltid väldigt bra - även om jag stör mig på autotunen - och dessutom är hon en duktig komedienne. Flera gånger jag har tyckt att det borde vara dags för en nyuppsättning av Funny Girl på Broadway - den har faktiskt inte spelats sedan Barbra Streisand gjorde rollen på sextiotalet - och självklart med Lea Michele i huvudrollen.


Nu ser jag att Funny Girl faktiskt planeras att sättas upp igen nästa år. Genast började jag då leta efter fakta om vem som ska spela Fanny Brice, för det måste ju vara Lea! Döm om min förvåning när det istället är Lauren Ambrose som ska göra rollen. Hon är väl mest känd som lillasystern i Six feet under och i ärlighetens namn inte så mycket mer. På Broadway har hon gjort två uppsättningar, Exit the king och Awake and sing! Jag har kollat upp hennes sångförmåga på YouTube, och visst kan hon sjunga helt okej, men jag tycker nog ändå inte att hon känns rätt för den här rollen. Trots det, hon kan överraska!


Rollen som Fannys pojkvän Nick Arnsten, i filmen spelad av Omar Sharif, kommer här att spelas av Bobby Cannavale, hos oss mest känd som Wills pojkvän i sista säsongen av Will & Grace och kioskägaren Joe i The Station Agent. Inte heller han har spelat musikal förut, men han har gjort två uppsättningar på Broadway och blivit nominerad till en Tony för båda rollerna. För sin senaste roll i The motherfucker with the hat vann han dessutom en Drama Desk Award för bästa manliga huvudroll. Också han ett oväntat val, men här känner jag mig ändå lite lugnare. Jag väntar med spänning på vad som kommer att ske.

Vi avslutar väl med Don't rain on my parade ur filmversionen. Vi får väl se vad Lauren kan göra av den här. Håll till godo.

Inga kommentarer: