tisdag 28 maj 2013

Ambassadmottagning

Nu i veckan kommer en grupp nederländare som ska bese en hel massa slott runt om i Stockholm. I samband med det här besöket bjöd den nederländske ambassadören in till en mottagning på ambassaden på Götgatan, och eftersom det har fallit på min lott att visa dem det vi har i slottsväg så ansågs det passande att jag representerade Visningen där.

Jag ska villigt erkänna att jag hade lite fjärilar i magen när jag gick dit - det här var min debut i de fina salongerna. Alltså de fina salonger som inte är slottet, för där vet jag hur det fungerar, men en utländsk beskickning!


Ingen anledning till oro, det var en supertrevlig mottagning och ambassadören likaså. Vin och plockmat erbjöds och trevliga samtal med de nederländska besökarna. Det var en trevlig uppvärmning inför de dagar som jag ska visa dem runt.

Det som gjorde besöket på ambassaden än mer intressant för min del av för att jag fick se Ebba Brahes änkesäte, något som jag har velat göra i flera år. När jag bodde på Söder och gick förbi palatset så var jag självklart nyfiken på hur det såg ut inuti och inte blev min nyfikenhet mindre när jag började visa på Ulriksdal, där grevinnan bodde innan hon blev änka. Nu har jag gjort det. Ambassadören berättade att det var ganska nergånget när de flyttade in där på sextiotalet och har renoverat allting på de nederländska skattebetalarnas bekostnad. Det var helt fantastiskt vackert, kan jag avslöja!

Inga kommentarer: