måndag 18 mars 2013

Reuben awards-nomineringarna presenterade

Okej, det här är inte någon jättenyhet, men det hände under tiden då jag inte hade tillgång till nätet och sedan har jag glömt skriva om det. Jag får ta skadan igen nu istället.

25 maj presenteras segraren av årets Reuben awards, serievärldens svar på Oscar. Vi får vänta ett tag på de flesta nomineringarna, men det finaste priset till årets bästa serietecknare - själva Reuben award - har redan presenterats. Och de nominerade är:

  • Brian Crane, Pickles. Pickles skapades 1990 och handlar om det pensionerade paret Earl och Opal Pickles, något av en amerikansk Medelålders plus. Såvitt jag vet har serien inte publicerats i Sverige men går att läsa på GoComics.com. Brian Crane har nominerats till Bästa dagstidningsserie två gånger, varav han har vunnit en. Det är tredje gången som han är nominerad till Reuben.
  • Rick Kirkman, Baby Blues. Baby Blues är en gammal bekant för läsarna av Svenska dagbladet, där serien har gått i flera år. Precis som Pickles såg Baby Blues dagens ljus 1990. Kolla in Baby Blues hemsida för att bekanta er med serien, om ni inte redan gjort det.
  • Stephan Pastis, Pärlor för svin. Det här är definitivt min favorit till att vinna priset. De båda andra serierna är lite för gulliga för min smak, medan Pärlor för svin är anarkistisk, cynisk och vansinnigt rolig. Det här är femte året i rad som Pastis är nominerad, så nog är det väl hans tur nu! Även Pärlor för svin kan läsas på GoComics.com.

Inga kommentarer: