torsdag 10 juni 2010

Gamla kläder och vassa armbågar

Operan hade utförsäljning av kostymer idag, och jag gick dit tillsammans med Christian och Helena för att se om vi kunde hitta nåt användbart till våra temavisningar.

Jag blev utsänd lite tidigare för att ställa mig i kön, men när jag närmade mig Operan verkade det inte vara nån kö alls.

Sedan klev jag runt hörnet och där var kön! Trots att jag kom över en halvtimme i förtid hade kön hunnit växa sig förbi Café Opera. Det tog fyrtio minuter efter att man öppnat innan jag kom in.

Väl inne började vi leta efter främst 1700-talskläder, men även senare stilar. Efter nån timmes letande hittade jag en långrock som kändes väldigt Karl Johan. Och i min storlek också. Vilken ofantlig tur!

Lite folk jag känner hittade jag bland krokarna också. Både Mirelle, som jag jobbat med på slottet, och Micke, som var kostymchef på Stadsteatern och nu är detsamma på Operan, gick runt där. Jättekul att träffa dem igen.

Micke hjälpte mig att hitta ett par empireliknande klänningar. De bästa empireklänningarna hörde tyvärr till balettdansöserna, så de var pyttesmå. Och några bra kläder till Tessin hittade vi inte. "1700-talskläderna säljer vi inte" avslöjade Micke.

Den här tyckte han kunde vara nån som Desideria kunde ha på sig när hon blev gammal och bitter. Kan funka till spökvisningarna!

Den här är lite liknande hovdräkten som Desideria har på sig på ett av porträtten. Det är bara gallerärmarna som saknas. Men det borde ju gå att fixa...

1 kommentar:

Primula sa...

Himmel va ni e påhittiga. Det ska bli spänande med spökvisningar, man får väl vara med?