tisdag 1 juni 2010

Dagens bildgåta

Så skönt med ett litet dopp


1676

4 kommentarer:

Unknown sa...

Nu som då. Vår valuta dyker...

Fru Ann sa...

Hm det verkar som Karl XI tar sig ett dopp... eller snarast vatten över sitt huvud... Valutorna var skakiga även då och stora räfsten kom men det borde varit på land... I Holland omsatte man tulpanlökar och antagligen i Sverige kronor men varför är ett enigma för mig... Slaget vid Lund kan jag dock... 4 december 1676!

Primula sa...

Skagen, där har jag varit och blött ner mina fötter. Men kan det vara så att kronan dök. Idag vet jag inte,,,, för mycket vin i söder.

Knallhatten sa...

Utanför Ölands södra udde stod ett slag mellan svenska och danska flottan. Innan slaget ens har börjat girar örlogsfartyget Kronan, ett av världens största med 800 man ombord, kraftigt, får slagsida och exploderar. När skeppet sjunker utbryter förvirring i svenska flottan och danskarna kan besegra oss utan större problem.