måndag 13 januari 2014

American Hustle

Jag har länge gått och anat att jag och resten av filmvärlden inte är helt överens om David O. Russell. Av hans långfilmer har jag bara gillat Flirting with disaster. De övriga jag sett - Three kings, The fighter och Du gör mig galen - har jag tyckt varit överreklamerade. Det var alltså inte med några stora förväntningar jag satte mig för att se Russells senaste verk, American Hustle. 

Vilket nöje att då kunna meddela att American Hustle är en riktigt bra film! Precis som flera andra av årets nominerade är American Hustle baserad på sanna händelser - eller som man garderar sig här "delar av det här har hänt" - och handlar om hur FBI sätter dit korrupta politiker. Christian Bale spelar bedragaren Irving Rosenfeld som tillsammans med sin älskarinna Sydney Prosser (Amy Adams) mer eller mindre blir tvingade av FBI-agenten Richie DiMaso (Bradley Cooper) att agera lockbeten i kampen mot korruption.

American Hustle skulle kunna beskrivas som en Maffiabröder med glimten i ögat. Russell fullkomligt frossar i sjuttiotalsmode och -frisyrer. Russell blev nominerad för bästa regi, men det hade varit en smärre skandal om han hade fått det, för även om det är en bra, rolig, spännande film han har fått fram så är regin helt och hållet Martin Scorseses. Det är Maffiabröder rakt av - bildvinklar, kameraåkningar, klipp, användandet av slow motion - Scorseses estetik rakt av. Men på ett sätt skiljer sig American Hustle från Scorseses filmer, och det är kvinnorollerna! Scorseses kvinnor saknar helt djup och finns bara med i filmerna för att vara snygga, verkar det som, och gärna avklädda. Där klår Russell honom. Det är ett välskrivet manus Russell och Eric Singer har fått ihop. Så blev det också Golden Globe-nominerat.

Och kvinnorollerna har lika mycket nyanser som männen, även om de är få. Bägge större skådespelerskorna belönade med Golden Globes för sina insatser. Nu finns det kanske de som tycker att de här filmerna handlar om en manlig värld där kvinnor inte har någon betydelse, men jämför Jennifer Lawrences lyxhustru i American Hustle med Margot Robbies dito i Scorseses senaste The wolf of Wall Street. Lawrence har fått en riktig roll, medan Robbie bara och endast ska vara vacker och kåt. Att de skildrar manliga världar betyder inte att kvinnorna måste skildras så som männen i filmen ser dem.

De nominerade männen gjorde väl vad de skulle, och att de inte vann var helt rätt. Christian Bale kan vara bra, men faller för ofta över i överspel och Bradley Cooper har ännu inte visat vad det är som gör att han är värd att för andra året i rad bli nominerad.

Så trots mitt motstånd mot David O. Russell så är jag faktiskt villig att säga att American Hustle är värd fyra imponerade gnurglor!



Inga kommentarer: