fredag 5 april 2013

Musikfrossa

Det är säkert tio år sedan jag var på Musikbiblioteket - jag har liksom inte haft anledning. Nu hade jag det! Jag behövde lite noter till några musikstycken som vi ska använda i våra dramatiserade visningar på Ulriksdal (ni har väl bokat biljetter än?), och de fanns att låna där. När jag ändå satt och kollade i deras katalog över vad de har att låna ut så hittade jag hela partituret till Sweeney Todd. Gissa om jag var tvungen att låna den! Det är fantastisk musik där, och jag vill kunna studera sångpartierna lite mer ingående än vad jag har kunnat göra med de där "Vocal selections from..." som alltid är lite förenklade.

Men det som gjorde mig allra gladast och pirrigast är att de har det svenska manuset till Hello, Dolly!, världens bästa musik, i översättning av Beppe Wolgers. Det visade sig tyvärr när jag skulle kvittera ut manuset att just det exet bara var till läsesalslån, men de ska trycka upp ett låneex som jag ska få ta hem. Skulle jag nu försvinna från jordens yta ett tag så vet ni vad det beror på - jag kommer att goffa ner mig totalt i det där manuset och sjunga Out there, Barnaby... fast på svenska då!

Inga kommentarer: