onsdag 17 april 2013

Min debut som inspicient

Inom ramen för slottets seminarieverksamhet kan man få vara med om både det ena och det andra. Något som vi däremot inte har haft hittills är teater! Ikväll blev det ändring på det. Sophie Tolstoy Regen besökte oss med sin monolog om sina berömda anfäder, Min ryska passionerade farfars farmor. I föreställningen ingår diverse musik och bilder, och dessa måste någon sköta. Jag fick frågan häromsistens om jag var villig, med min bakgrund inom det teatrala. Jag tackar ju inte nej till spännande jobb, så det här tog jag glatt på mig.

Sophie och jag träffades i förmiddags och gick igenom vad som skulle göras och sedan var det bara att sätta igång. Av det lilla jag hann koncentrera mig på själva föreställningen så kan jag säga att den var väldigt gripande och bra. Större delen av tiden satt jag dock med näsan i manuset och följde med så att jag inte skulle missa något stick. Det gick bra hela vägen till sista sticket! Då glömde jag att höja volymen på ljudet, så det var ett par sekunder som det var helt tyst på scen. Fast jag tror inte att så många hann upptäcka det utom jag och Sophie. Någonstans i början av föreställningen fick jag också för mig att jag låg helt fel i musiken, och samtidigt som jag satt och försökte att inte missa något stick så försökte jag ta reda på var i musiken jag var respektive skulle befinna mig. Det var däremot bara hjärnspöken. Jag låg helt rätt.

Nå, föreställningen var som sagt sevärd. Den kommer att köras några gånger på Klara soppteteater. 23 april och 17 maj går den. Har ni möjlighet så tycker jag att ni ska gå och se den.

Inga kommentarer: