måndag 29 april 2013

Återbesök hos Läderlappen

Foto: Markus Gårdner
Sista föreställningen jag såg på Operan förra spelåret var Läderlappen med bland andra Loa Falkman. Den uppsättningen var så ruskigt bra att jag kände att jag ville se den igen. Förra veckan var det äntligen dags igen.

Det jag fick se var samma uppsättning, men med stora delar av ensemblen utbytt. Fyra sångare, Lena Nordin, Klas Hedlund, Magnus Kyhle och Daniel Ralphsson, var kvar från förra året tillsammans med Helge Skoog. Det var fascinerande att se hur annorlunda uppsättningen blev med de nya sångarna. Nu ska jag inte säga att de var dåliga, absolut inte! Men det är svårt att ersätta uppsättningen Loa Falkman-Gunnar Lundberg-Krister St. Hill med Jesper Taube-Johan Edholm-Anton Eriksson. Stjärngnistan hos Falkman och St. Hill eller samspelet mellan Falkman och Lundberg infann sig helt enkelt inte. Habilt men inte strålande. Elisabeth Meyer som Adèle var däremot ingen dålig ersättning för förra föreställningens Marianne Hellgren Staykov.

I övrigt nöjer jag mig med att konstatera att uppsättningen i stort håller samma klass som förra året. Med ett rejält minus! Temat ur Jeeves och Wooster var inte med i år! Där blev jag besviken, som jag satt och väntade på det. Nåja, man kan inte få allt.

Inga kommentarer: