lördag 29 oktober 2011

Kläder för en karl!

I vintras skapade jag skolvisningen Kung för en dag, där skoleleverna får uppleva en dag vid Gustav III:s hov. Till den visningen bestämdes att museiläraren (självklart) ska vara klädd i gustavianska kläder. Pia fick i uppdrag att sy ihop en nationell dräkt att använda vid dessa tillfällen. Av olika anledningar har dräkten blivit försenad, men nu lagom till höstlovet - när jag ska göra en lättversion av skolvisningen - är dräkten klar. Jag måste verkligen säga att Pia har lyckats få till den i stort sett perfekt. Visst finns det lite fusklösningar, men dräkten ska inte vara helt historiskt korrekt utan snarare en teaterkostym. Alltså sitter det lite kardborrband här och där. Fast vi - eller jag ska kanske snarast säga hon - utgick från originalmönstret från 1700-talet.

3 kommentarer:

Fru Ann sa...

Tres chic et magnefique...! Eloge till konstnärinnan och skaparinnan och till bäraren av denna eleganta svenska dräkt... Det kommer att bli succe både bland små och stora barn...

Anonym sa...

Stiligt!

Primula sa...

Snyggt på min ära!!