måndag 17 oktober 2011

Attack the block

Filmfestivalen nöjde sig inte med att bara visa Maktens män ikväll. Det var en double feature! Den andra filmen var inte lika välbesökt som den första, men jag var nyfiken i alla fall. Jag brukar visserligen vara misstänksam mot filmer som marknadsförs med att det är "producenten av film X och film Y" som har gjort den här. Attack the block marknadsförs just så, producenterna till Shaun of the dead och Scott Pilgrim ligger bakom det här. Jag älskade båda de filmerna, men det är inte en kvalitetsstämpel. Hur rätt hade jag inte!

Attack the block är skriven och regisserad av Joe Cornish, mest känd för att ha gjort en sketchserie, Adam & Joe, på BBC (nej, jag har inte sett den). Dessutom har han varit med och skrivit manus till den nya Tintin-filmen. Här har han gjort en scifi-action-komedi för ungdomar. Förmodar jag, för hela filmen är väldigt infantil. Ett antal meteoriter slår ner i Londons förorter och hemska svarta monster med självlysande tänder börjar härja. Londons enda hopp står till ett tonårsgäng som blir jagade av monstren.

Det som räddar den här filmen från total katastrof är några roliga repliker och ett par spännande scener. Skådespelarinsatserna är inte mycket att hurra för, med undantag av Nick Frost och Luke Treadaway som är höga större delen av filmen. Dessutom är monstren snyggt gjorda (av ett svenskt datorföretag!). Två ganska uttråkade gnurglor blir betyget.


Inga kommentarer: