Foto: Sören Vilks |
Regissören Eva Dahlman har moderniserat pjäsen, åtminstone vad det gäller dess utseende, det är moderna kläder och modern miljö, men problematiken är densamma som alltid. Vi får ingen dramatisk nytolkning, utan det är pjäsen rakt upp och ner. Gott så. Hedda själv gjorde entré i den omtalade läderbrynjan, men den åkte raskt av och fick sedan stå (ja just stå!) i soffan resten av första akten.
Jag satt och funderade i början över Bonnevies spel. Hon agerade närmast som en parodi på en Dramatenskådespelerska, och länge satt jag och funderade på om det här var en medveten tolkning av den utagerande Hedda, att det var meningen att hon skulle tala som om hon faktiskt stod på Dramaaaaatens stora scen, men jag tror inte det. Det var så Bonnevie och inte Hedda valde att agera, om liknelsen förstås. Jag ska inte påstå att hon var dålig, men det var ett teatralt drag som inte fungerade på mig. Desto bättre var då särskilt Peter Andersson och Peter Engman. Så fort de kom in på scen hände det nånting, hela stämningen förändrades och blev tätare.
Det här var inte den bästa Hedda Gabler jag sett, och absolut inte den sämsta. Den som har gjort störst intryck på mig är nog Stadsteaterns uppsättning från 2007, regisserad av Alexander Mörk-Eidem (självklart, höll jag nästan på att skriva - jag är ju lite kär i honom, eller åtminstone hans uppsättningar. Jo, lite i honom också...).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar