tisdag 31 december 2013

Tove fyller hundra

© Moomin CharactersTM
Det är svårt att tänka sig, men 9 augusti nästa år (för det är ju nyårsafton än så länge!) skulle Tove Jansson ha fyllt ett jämnt sekel! Det här kommer självklart att uppmärksammas, och det över hela jorden.

För att samla all information om vad som sker och när finns det en hemsida helt tillägnad detta stora jubileum, där man kan se vad som finns planerat. Jag kan ju bara säga så här, att om jag hade råd så skulle mina resplaner vara ganska självskrivna vid det här laget. Tyvärr får jag väl nöja mig med de närmaste evenemangen. 

BBC går ut hårt och redan 9 januari sänder de en entimmes dokumentär om Tove och hennes verk. När den visas i Sverige (och jag förutsätter att SVT kommer att sända den!) är inte klart vid det här laget såvitt jag vet.

Nu går jag och bäddar ner mig med årets julklapp - senaste delen av Muminserien - och tar ett glas hallonsaft till!

Inga kommentarer: