För lite mer än ett år sedan avslöjade NBC sina planer för sin stora tevesatsning - en liveversion av Sound of Music! Torsdagar har inte varit lyckade på ett bra tag för kanalen, och nu tänkte man satsa allt på ett kort.
Direktsända musikaluppsättningar har inte gjorts i USA på över femtio år, men en gång i tiden var det årligt återkommande evenemang. Rodgers & Hammersteins Askungen specialskrevs till exempel för teve och Julie Andrews. Nu var det som sagt länge sedan sist.
I USA lät inte reaktionerna vänta på sig. HUR VÅGAR DE GÖRA EN NYVERSION AV DEN KLASSIKERN?! Personligen har jag inga problem med det. Filmen med Julie Andrews försvinner ju inte, och nu var det inte frågan om att göra en nyinspelning av filmen. Smart nog valde producenterna att göra scenversionen istället, och den skiljer sig åt från filmen på flera punkter (Maria och Abbedissan sjunger My favourite things som duett, under åskvädret sjunger Maria och barnen The lonely goatherd bland annat. Dessutom ströks ett par sånger i filmen, men här är de tillbaks). Så där såg jag fram emot det med tillförsikt. Detta trots att jag när jag såg filmen för första gången ytterst blygsamt utnämnde Sound of Music till "den bästa film jag någonsin sett och någonsin kommer att se"!
Betydligt jobbigare blev det när jag fick höra vem som skulle göra Maria - Idolvinnaren och countrysångerskan Carrie Underwood. Helt oprövad i teatersammanhang. Sjunga kan hon, även om hennes röst inte tilltalar mig, alldeles för hård och metallisk för min smak, men skulle hon klara av att agera också? Oron stillades inte när jag fick se affischen (den här ovanför) - stel och uttryckslös.
I torsdags var det äntligen dags för sändning. Själv fick jag vänta till dagen därpå innan jag kunde se den, och det gjorde ju ingenting. Då slapp jag reklamavbrotten och drog ner sändningstiden med nästan en timme.
Genast infrias farhågorna - Underwood är helt enkelt fruktansvärd i talscenerna. Sjunga kan hon, som sagt, men säga repliker på ett trovärdigt sätt funkar helt enkelt inte. Det är emellanåt direkt plågsamt att se. Till hennes fördel ska väl sägas att hon faktiskt anstränger sig. Att hon sedan inte lyckas alls är däremot synd. Inte blir det bättre av att kemin mellan henne och kapten von Trapp (Stephen Moyer från True Blood) är totalt obefintlig. Moyer är lika stel han, och trots att han ska ha vana från musikalteater så sjunger han emellanåt i ärlighetens namn surt och klarar inte heller av att leverera repliker trovärdigt.
Skådespeleriet överlag höjer sig tyvärr inte mycket över amatörteater bland de större rollerna. Barnen verkar inte ha fått särskilt mycket hjälp heller och ser ganska vilsna ut i de scener där de inte sjunger och dansar (vilket de däremot gör lysande!), med ett par undantag. Joe West som Kurt (jublet på twitter när han sätter den där höga tonen i So long, farewell!) och framför allt Ariane Rinehart som Liesl är i stort sett fläckfria. Jag undrar om vi inte kommer att få se dem båda i fler sammanhang framöver.
Det som lyfter Sound of Music och faktiskt gör den sevärd, trots mina ganska hårda ord här ovanför, är självklart historien och musiken, den snygga iscensättningen och framför allt - birollsinnehavarna! Om producenterna av feghet/penningtörst (välj själva vilket ni tror är troligast) så har man satsat på kvalitet i de mindre rollerna. Audra McDonald som Abbedissan är helt fenomenal, om någon hade tvivlat på det. Inte mindre än fem Tonystatyetter har hon på hyllan hemma (Carousel, Master Class, Ragtime, A raisin in the sun samt Porgy and Bess så sent som förra året), vilket ger henne en delad förstaplats i Tonyvinster, tillsammans med Julie Harris och Angela Lansbury. Hon lyckas fylla en ganska hopplös roll och gör henne intressant. Hennes framförande av Climb ev'ry mountain ger en rysningar av välbehag.
Men de som stjäl varenda scen de är med i är Christian Borle som Max och Laura Benanti som Baronessan. Helt fantastiska! Borle är väl i Sverige mest känd för de, typ tolv, personer som såg Smash under de fem minuter när den gick på trean. På Broadway har han gjort sig känd för bland annat rollen som Bert i Mary Poppins och den blivande Kapten Krok i Peter and the starcatcher (för vilken han fick en Tony förra året). Benanti är även hon Tonyvinnare, för rollen som Louise i Gypsy. Hon gjorde sin Broadwaydebut som inhoppare i - gissa vilken roll, just det Maria - Sound of Music. Nu gör hon en fenomenal baronessa. Hennes sidblickar borde visas för alla teaterskolelever som ska lära sig att visa känslor med små medel. Känslan när kapten von Trapp väljer Maria och dumpar baronessan är lite som när Ivanhoe väljer Rowena istället för Rebecca. Man vill bara skrika NEEEEEEJ! Vilken insats! Och hur snygg är hon inte. Kläderna hon har fått gör att Maria ser ännu tristare ut.
SVT har tydligen köpt in inspelningen och enligt Pekka Heinos twitter (jag har inte hittat det på SVT.s hemsida dock) kommer den att sändas i januari. Då kan ni själva göra er en uppfattning. Om det blir en fortsättning på livesända musikaler, och det kan både hoppas och tro på med tanke på att tittarsiffrorna låg på i genomsnitt 18,5 miljoner tittare under de tre timmarna vilket är rekord för ett icke sportrelaterad program på över tio år, så kan man väl få be om att de väljer skådespelare och sångare för sina talanger och inte bara för säljande namn. Och på tal om säljande namn, nog hade Amy Adams varit roligare att se i rollen som Maria. Jag är övertygad om att hon skulle klara den galant!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar