fredag 27 december 2013

Barnpedagogens första uppdrag



Sådärja, nu ligger annonsen ute på nätet! Jag kastades rätt in i arbetet när jag väl fick tjänsten som barnpedagog nu i november - att anordna en julgransplundring på Ulriksdal. Nå, det var väl inte precis någon överraskning för mig, jag hade trots allt varit med och tagit fram konceptet några veckor tidigare. Men nu helt plötsligt skulle jag göra det verkligt också. En hel del läsande om julfirande förr i tiden, med fokus på borgerskapet och kungligheter har det blivit.

Eftersom aktiviteten ska äga rum ute på Ulriksdal tyckte jag att det är självklart att det är Karl XV som bjuder in. Då julgransplundringar inte var särskilt vanliga på 1860-talet har jag istället fått utgå från Karls egna julfester och plocka in modernare aktiviteter till en fungerande helhet.

En sak som Karl ägnade sig åt på sina julfester var att utse en bönkung. Det är en gammal tradition i Frankrike. Maria Stuart introducerade den i Skottland, där den fortfarande kallas för King Cake. I en pudding eller mjuk kaka gömmer man en böna (i Frankrike använder man emellanåt ett smycke eller en porslinsfigur än idag), och den som får bönan i sin bit blir bönkung eller -drottning. Till bönkungens uppgifter hörde att utse arbetsuppgifter åt sitt hov. Karl själv blev vid en julfest utsedd till trappsopare till allmän munterhet.

Hur det här kommer att fungera får vi se under trettonhelgen, då vi kör inte mindre än fyra plundringar på två dagar. Välkomna, vetja!

Inga kommentarer: