tisdag 24 januari 2012

Oscarsnomineringarna klara

Idag släpptes oscarsnomineringarna. Det är väl inga större överraskningar, om man såg Golden Globes. De brukar ju följa varandra åt. De som vann där är nominerade här. Utom Tintin, som inte är nominerad i kategorin bästa animerade film. Det förvånade åtminstone mig. Jag skrev det redan när jag sett filmen att jag trodde att den skulle vinna den kategorin, trots att jag inte var helt överförtjust i den. Och så får den nöja sig med Golden Globe.

Vi har extra stort svenskinslag i år, förutom den självklara The girl with the dragon tattoo - bästa kvinnliga huvudroll, foto, klippning och båda ljudkategorierna, där svensken Bo Persson är en av de nominerade - har Gary Oldman blivit nominerad för bästa manliga huvudroll för Tinker tailor soldier spy. Dessutom är den  filmen nominerad för bästa musik och bästa manus baserat på annat material. Max von Sydow är också nominerad för bästa manliga biroll i Extremt högt och otroligt nära.

Som vanligt ska jag försöka hinna se alla filmerna nominerade för bästa film innan galan. Det blir ju så mycket roligare att kolla då. Dessutom ska jag försöka hinna se de nominerade animerade och dokumentärerna också, men det får bli allt eftersom min tid finns. Särskilt nyfiken är jag på Paradise Lost 3: Purgatory, om West Memphis Three, som jag skrivit om flera gånger tidigare.

Listan på alla nominerade finns att se på den här länken.

Inga kommentarer: