måndag 28 september 2009

Jag - en hycklare

Jag tycker att det är jätteroligt att sjunga, och det är roligt att få vara med i åtminstone nån verksamhet som inte bara är för de fast anställda. Dessutom finns det mycket kyrklig musik som är väldigt vacker och rolig att sjunga.

Men jag har så svårt för att sitta och sjunga lovsånger till Gud och Jesus. Jag är ateist ut i fingerspetsarna, och att då sitta och sjunga hyllningar till en varelse som låter sin egen son spikas upp på ett kors bara för att han på något mystiskt sätt ska ta på sig hela världens synder känns väldigt fel. Ännu konstigare blir det när jag, som idag, kommer att tänka på att i gamla testamentet förbjuder Gud människooffer när Abraham är villig att slakta sin egen son. Men plötsligt i nya testamentet är det helt okej.

Anledningen till att det här dyker upp idag är för att vi håller på att förbereda oss för teveinspelningarna av nyårsgudstjänsterna, och vi sitter och sjunger psalm efter psalm på repetitionerna. Det bär mig emot att göra det, men förhoppningsvis ska det bli kul när vi väl spelar in programmen.

4 kommentarer:

Anna sa...

Det blir liksom lite lättare när man sjunger på latin. :)

Primula sa...

Jamen sjung på utan att orden stör!!. Det är vacker musik ändå....eller jag har kanske fel

Unknown sa...

Kan som kristna hyckla, och det är dom ju bra på, så kan väl du?

Knallhatten sa...

Det är ju det som är grejen, jag är inte kristen och har alltså inte hyckleriet i blodet!