måndag 19 maj 2014

Maison de Rosin levererar

För ett tag sedan fick jag för mig att jag skulle prova att sy lite historiska dräkter, sådana som vi kan använda vid temavisningar eller barnaktiviteter eller så. Lite letande på nätet gav mig ett upplag med korrekta historiska mönster, så det var bara att sätta sig vid symaskinen och sätta igång! Lite läskigt, med tanke på att jag egentligen inte har sytt någonting sedan syslöjden i skolan, och det är ju några år sedan. Enda undantaget är att jag och ett par kompisar hjälptes åt att sy Bockstensmannens dräkt för över tjugo år sedan, så det är ju lite si och så med vanan, om man säger så.

Första färdiga plagget blev en överrock från 1850-talet, alltså något som Karl XV skulle kunna ha på sig (och det är ju självklart bara en slump att det var Karl som fick första dräkten jag sytt...). Rocken är i hundtandsmönstrat ylle och jag blev faktiskt ganska nöjd med resultatet. Lite skavanker här och där, men inget som stör. Det här är ju inte dräkter som ska användas för att imponera på folk. Mönstret till rocken kom från boken The Victorian gentleman. Där finns ännu fler mönster som jag ska prova på när jag får tid.

Igår färdigställde jag dräkt nummer två, och det här är i ärlighetens namn inte något som ska användas till visningarna. På danska Nationalmuseums hemsida har de ett flertal mönster till sina dräkter, och dem har jag självklart laddat ner. Bland dräkterna fanns en flickklänning från tidigt 1800-tal som var lite söt men som jag trodde att jag inte skulle göra någonting med.

Så häromveckan var jag och såg Mass och Petter talade om att Freja nu har hamnat i prinsessåldern och bara vill se prinsessfilmer och då gick det upp en talgdank hos mig. Kan man bli mer prinsessa än i en empireklänning? Alltså var det bara att dra igång med projekt nummer två. Av naturliga skäl gick det ganska snabbt att sy den, men lite pillgöra var det allt!

Jag valde ett blått bomullstyg med små virvlar i mörkblått. Knäppningen i ryggen fick bli rosa band - man kan väl inte avstå helt från rosa om det nu ska vara en klänning till någon i prinsessåldern, eller hur!

Nu får vi bara hoppas att Freja också anser att empireklänningar är prinsessklänningar! Lite roligt också att Erik nu säger att han vill ha en likadan klänning till sin Ingrid. Jojo, här börjar min nya karriär tydligen!

1 kommentar:

Anonym sa...

Stiligt! Ser kanon ut!

Och empireklänningar är absolut jätteprinsessiga! Och jag är inte partisk! Eller ok, lite då... ;-)