söndag 2 juni 2013

Dramatiskt klädinköp

Återigen har det varit utförsäljning på en av våra större teatrar och återigen stod jag där med vässade armbågar. Den här gången var det Dramaten som skulle få släppa ifrån sig kostymer till vårt växande kostymförråd.


Lördagen innan hade Dramaten kostymvisning på trappan utanför, och jag stod där och spanade in kläder och funderade på vad vi skulle kunna ha användning av. Det var ganska mycket fantasifulla plagg, men några pärlor kunde jag ändå hitta.


Klockan tio skulle portarna slå upp, och jag såg till att vara där vid klockan åtta. Redan då var det kö, de som stod längst fram hade kommit klockan sex. Det är hängivelse, det! Kön var dock inte längre än att cirka 10.01 var vi inne. Mina farhågor besannades dock ganska omgående. Dramaten har inte haft historiskt korrekta uppsättningar på ganska länge, så det fanns inte jättemånga historiska dräkter till försäljning. Till råga på allt var det en grupp som samarbetade som kom in före oss, så de lyckades sno åt sig de allra bästa kostymerna. Jag såg ställningen där de hängde upp sina fynd och jag hade velat sno åt mig flera av dem.


Nåja, helt lottlösa blev vi inte, Mikael Nyqvists illgröna väst från Gustav III och Peter Stormares jacka från Kung Lear var två av fynden.



Inga kommentarer: