söndag 5 juni 2011

Kunglig Joker

Det här är ju inga nyheter, men det ramlade in i huvudet på mig när jag kollade igenom Debbie Reynolds auktion och det kanske finns några som inte vet om det här, så jag berättar det.

I Reynolds auktion finns en klänning som Greta Garbo bar i Anna Karenina, men det jag var mest intresserad av var om det skulle finnas några klänningar från Drottning Kristina från 1933. Det fanns det inte. Inte heller föremålet som jag var särskilt intresserad av från den filmen - silvertronen. Som jag brukar säga på mina visningar - filmen har inget med sanningen att göra, men den är välgjord och underhållande. En ganska snygg kopia av Maria Eleonoras krona (som Kristina dock inte kröntes med - hon kröntes med Erik XIV:s krona) och en dito av silvertronen gjordes till inspelningen.

Vart kronan tog vägen har jag inte en aning om, men tronen fick en lite lustig fortsättning. Den ställdes in i ett förråd och stod där i sisådär sextio år, tills Tim Burton skulle göra den första Batman med Michael Keaton. I den har Jokern (Jack Nicholson) en stor parad genom Gotham City, och till den scenen behövde man en stol som Jokern kunde sitta på. Man letade igenom förråden, och i ett av dem hittade man en stor fin stol av silver! Den plockade man fram och använde, utan att ha en aning om att det egentligen är den svenska silvertronen man använder. Om man ser filmen så kan man tydligt se de svenska tre kronorna på tronens ryggstöd, tillsammans med de två gudinnorna Justitia och Prudentia på sidorna. Lite intressant i sammanhanget är att på drottning Kristinas tid fanns inte de tre kronorna där. Då var det Kristinas monogram som stod där. De tre kronorna kom inte på plats förrän inför Adolf Fredriks kröning 1751.


Jag kan inte bädda in någon video här, men följ den här länken så kan ni se de tre kronorna i Gotham City.

Inga kommentarer: