tisdag 3 juni 2014

Riddle me this, riddle me that - what's with the throne where Christina has sat?


Som jag har skrivit om förut dyker drottning Kristinas silvertron upp i Batman från 1989. Ända sedan jag fick veta det så har jag varit nyfiken över hur den hamnade där - och än värre blev det när jag började ha visningar och visade upp den äkta tronen. Självklart vill jag veta bakgrunden!

Vem kan veta detta bättre än scenografen, Anton Furst? Tyvärr visade det sig att han dog redan 1991, och där trodde jag att mina chanser att få reda på bakgrunden tog slut. Men så i förra veckan kom jag att tänka på att är det någon som har koll på detaljer i scenografin så borde det vara rekvisitören. Imdb gav namnet Terry Ackland-Snow som rekvisitör. Terry har jobbat med så skilda filmer som Rocky Horror Picture Show, Döden på Nilen och Aliens - återkomsten.

En snabb googling gav mig hans hemsida och e-postadress, så i förmiddags skickade jag iväg ett mail med en fråga om han mindes bakgrunden till tronen och ett par timmar senare kom svaret!

Sanningen med tronen är mycket enkel och prosaisk, men inte desto mindre intressant. Tim Burton berättade hur han ville ha scenen med Jokerns parad och vilken stämning det skulle vara. Sedan gick Terry och medarbetarna och tittade i förråden - och vad står där om inte drottning Kristinas silvertron. Helt perfekt i stil, ansåg de, och det verkar ju Tim Burton ha tyckt också, eftersom tronen kom med i filmen. Tronen är alltså inte specialtillverkad för Batman, utan har använts i tidigare filmer. Terry lovade att han skulle undersöka om han kan få fram vilka tidigare filmer tronen har använts i. Det är dock troligtvis inte den tronen som användes i Drottning Kristina, den ser lite större ut.


Men han berättade också att Tim Burton har använt tronen en gång till - i Kalle och chokladfabriken! Då spraymålad i guld. Jag fick en smärre chock över detta, hur har jag kunnat missa tronen i en film som kom efter att jag jobba i så många år på slottet?!

Jag gick genast hem och kollade igenom Kalle, och blev genast lite lugnare. Man har inte bara målat om tronen, utan även byggt om den i ryggstödet. Det går inte att känna igen den om man inte vet om det. Men visst, armstöden och benen ser ut som i Batman.


Så var det med det - och för första gången på sexton år kan jag sova lugnt, som Maleficent säger i Törnrosa (vilket inte har något med de här filmerna att göra).

Inga kommentarer: