måndag 2 juni 2014

Kröningsfirande på slottet

Ibland förvånar jag mig själv! På nationaldagen hade jag till uppgift att komma på vad vi ska ha för barnaktivitet och efter att ha funderat lite kom jag på att vi ska göra regalier i barnstorlek och ge barnen en chans att få bli krönta till kungar och drottningar.

Nu visar det sig att jag är smartare än vad jag trott, för i år är det exakt 360 år sedan drottning Kristina abdikerade och Karl X Gustav kröntes till kung - och vilket datum skedde denna abdikation/kröning? Jo, på självaste 6 juni! Kan det då bli lämpligare att vi den dagen har kröning som tema!

Okej, jag kanske inte tänkte på det när jag bestämde mig för att lansera kröningstemat, det bara slog mig igår när jag satt och åt frukost. Men håll med om att det är synnerligen passande!

Inga kommentarer: