måndag 3 mars 2014

Oscarsgalan

Så har då Oscarsgalan gått av stapeln, och min vana trogen satt jag uppe hela natten och kollade. Och självklart har jag sett alla filmer som var nominerade till bästa film - utom Captain Phillips, ska erkännas! Jag har varit lite dålig med uppdateringar här på bloggen, så det har inte blivit så många recensioner. Men det här är vad jag tyckte om galan och pristagarna.

Ellen DeGeneres var värd för galan, och hon höll hög klass, om nu någon hade betvivlat det. Kanske ett pizzaskämt för mycket, men i övrigt väldigt bra. Den stora snackisen om mellansnacket är så klart Selfien! Den som delats rekordmånga gånger på twitter. Jätteroligt, och jag var en av dem som delade den. Men om någon funderar på varför det var så mycket prat om kameror och stjärnorna tog selfies till höger och vänster så kanske det räcker med att säga att Samsung var en av huvudsponsorerna. Jepp, de hade speciellt bett om att få se stjärnor ta selfies.

Galans stora segrare var Gravity. Inte mindre än sju statyetter tog Cuaróns rymddrama hem. Jag var inte helt imponerad av filmen. De tekniska priserna kan jag gärna ge den, specialeffekter, ljud och så vidare. Men bästa regi? Nä, det kan jag inte hålla med om.

Om Gravity var den stora segraren var American Hustle den stora förloraren. Av totalt elva nomineringar kammade filmen hem ganska exakt - inte en enda! Det var mindre förvånande än det faktum att den faktiskt nominerades till så många. Nu gillade jag American Hustle, men jag förstår inte amerikanarnas fäbless för David O. Russells filmer i allmänhet.

Sedan fanns det ju en snackis till. John Travoltas klavertramp - och då menar jag inte den där hemska tupén han hade på sig. Utan det faktum att han skulle presentera en, säger en, artist. Och han misslyckas med att säga Idina Menzels namn rätt. Vem i helsefyr är Adele Dazeem?!



Och så här tyckte jag om de olika kategorierna:

Bästa film
12 years a slave, helt självklar segrare! Den här filmen satt - höll jag på att säga - som en käftsmäll i magen. Så stark var den! Någon konkurrent fanns faktiskt inte.
Den som kom närmast var nog Wolf of Wall Street, fast där drog Scorseses misogyni ner betyget. Men att årets bästa film bara vann tre statyetter är mig totalt obegripligt! Var fanns bästa regi och skådespelare, till exempel?

Bästa manliga skådespelare
Matthew McConaughey för Dallas buyers club. Det tog arton år, men äntligen visade mannen med det svårstavade och -uttalade namnet att rollen i Lone Star kanske inte var en engångsföreteelse. Han var riktigt bra som aidsoffer i en annars ganska medioker film. Fast hans tacktal till sig själv och Gud var rent pinsamt att se! Till och med Kjell Bergquist måste ha tagit fram skämskudden inför det självförhärligande talet.
Personligen hade jag hellre sett Chiwetel Ejiofor som segrare för 12 years a slave. Det han gör i den filmen är helt enastående.

Bästa kvinnliga skådespelare
Jag började bli lite orolig där när Gravity vann pris efter pris. Skulle Sandra Bullock gå och knipa skådespelarstatyetten mitt framför näsan på Cate Blanchett också? Men nej, så blev det inte. Och tur var väl det - Blanchetts rolltolkning i Blue Jasmine var något helt fantastiskt att se. Det fanns ingen rival till henne.
Det enda jag vill säga där är att bland de nominerade vill jag byta ut Judi Dench - vanligtvis en underbar skådespelare, men med alldeles för mycket Skådespeleri i Philomena - mot Emma Thompson. Hennes framträdande som Pamela Travers i Saving Mr. Banks var det som räddade den filmen. Tokbra, är ordet. Dock inte riktigt lika bra som frk Blanchett!

Bästa manliga biroll
Jared Leto som transsexuell prostituerad i Dallas buyers club. Ja, jag vet inte. Det är väl trevligt att hans insats uppmärksammades, och att han själv uppmärksammade transsexuellas situation - något han inte gjorde när han vann en Golden Globe - men jag var inte så vidare värst imponerad av hans insats. Habil, men inte mer.
Om jag dock var tvungen att välja mellan honom och Bradley Cooper, som nominerades för American Hustle hade valet varit lätt. Jag förstår inte de hyllningar den mannen får! Han är lika ointressant som utspädd minimjölk! De som har sett Captain Phillips har hyllat Barkhad Abdi, det kan jag inte uttala mig om, då jag som sagt inte sett filmen. Mitt val hade varit Michael Fassbender för 12 years a slave. Det gjorde nästan fysiskt ont att se honom som totalvidrig slavägare. Det var nästan så att jag inte kan använda hans insats i Shame som sexfantasi längre! Och då har det gått långt.

Bästa kvinnliga biroll
Lupina Nyong'o tog hem en synnerligen välförtjänt statyett för 12 years a slave. Det var kvällens gladaste överraskning för min del. Hittills har det bara handlat om Jennifer Lawrence och American Hustle. JAG FÖRSTÅR INTE DET!! Hon är bra, fattas bara annat, men så jävla märkvärdig är inte hennes insats. Har folk blandat ihop en välskriven roll med välspelat framförande?! Mitt hjärta klappade dock lite extra för June Squibb som mamman i Nebraska. Hon har fått för lite uppmärksamhet, anser jag.

Bästa regi
Alfonso Cuaróns kvasireligiösa regi i Gravity lämnade mig ganska kallsinnig. Den imponerade inte. Det var en tekniskt snygg film, men regimässigt? Nä!
Även här hade mitt val blivit Steve McQueen och 12 years a slave. David O. Russells nominering för bästa regi var närmast ett skämt - hur trevlig jag än tyckte att filmen var. Det fanns absolut inget eget i hans regi, han hade snott absolut allting, inklusive foto och klipp, av Martin Scorsese och Maffiabröder!

Bästa manus
Spike Jonzes Her, där Joaquin Phoenix blir kär i sitt operativsystem i datorn, hade ett finurligt uppbyggt manus. Helt klart värd sin seger för bästa originalmanus.
Och  lika självklart för John Ridleys manus för 12 years a slave, baserat på boken med samma namn. Skulle någon ha hotat honom så skulle det ha varit Steve Coogan och Jeff Pope för manuset till Philomena.

Bästa foto
Här är ett pris som jag gärna låter Gravity få. Emmanuel Lubezkis foto är riktigt snyggt. Dock ska jag inte uttala mig tvärsäkert, tre av de fem nominerade filmerna har jag inte sett - Prisoners, Inside Llewyn Davis och The Grandmaster. Däremot har jag sett Nebraska, och den hade också ett väldigt snyggt svartvitt foto.

Bästa klipp
Återigen Gravity, och återigen ett pris som den kan få.
Även här hade jag dock gärna sett 12 years a slave, men vilken som helst av de nominerade hade varit bättre än den Thelma Schoonmaker-snodda estetiken i American Hustle. Intressant att notera är dock att Schoonmaker själv inte blev nominerad för Wolf of Wall Street!

Bästa scenografi och bästa kostym
Båda gick till samma film, och samma kreatör - Catherine Martin för The great Gatsby. Enär jag icke har sett filmen kan jag inte uttala mig om det var rätt film som vann, men jag känner ju Martins estetik från tidigare filmer, och jag brukar uppskatta den.
Skulle jag säga nånting så vore det väl att om American Hustle skulle ha vunnit nånting så skulle det ha varit för just kostym och smink (och den blev inte ens nominerad för bästa mask!).

Bästa mask och frisyr
Som sagt, American Hustle blev bestulen på en given Oscar här! Det var inte precis så att det inte fanns plats för American Hustle här, med tanke på att det bara var tre nominerade. Och vilken vinner? Dallas buyers club?! För vadå? Matthew McConaugheys viktnedgång och Jared Letos bortrakade ögonbryn? Visst, subtila blånader på huden på de aidssjuka, men i övrigt inte särskilt imponerande.

Bästa musik
En Oscar som jag inte bara kan ge Gravity, utan även tycker är självklar! Steven Prices musik elektroniska musik är klaustrofobisk, dramatisk, gripande och en suverän skiva! Provlyssna själva på Spotify!

Bästa sång


För min del finns det bara en given segrare - Pharrell Williams Happy från Dumma mej 2. Jag fullkomligt älskar den sången! Segraren Let it go från Frost är okej, men lyfts till betydligt högre rymder av Idina Menzel (eller Adele Dazeem, eller vad hon nu heter). Vilket framförande!

Roligt är att Robert Lopez i och med den här vinsten nu kan räkna sig till den exklusiva klubben EGOT. Han är en av endast tolv personer som vunnit både Emmy, Grammy, Oscar och Tony. Dessutom är han den som klarat av det på kortast tid - bara tio år. Förutom Oscarn för Let it go har han vunnit Tony och Grammy för Book of Mormon och Avenue Q (bara Tony, dock) och Emmy för teveserien Supertrion. Övriga EGOT-innehavare är Richard Rodgers, Helen Hayes, Rita Moreno, John Gielgud, Audrey Hepburn, Marvin Hamlisch, Jonathan Tunick, Mike Nichols, Mel Brooks, Whoopi Goldberg och Scott Rudin. Fantastiskt nog till hör Barbra Streisand INTE den här skaran! Hon har aldrig vunnit en Tony, bara en heders-Tony!

Bästa ljud och bästa specialeffekter
Gravity. Vad kan jag säga - att bedöma ljud är inte min starka sida, jag låter dem få den utan att opponera mig. Specialeffekterna är häpnadsväckande, så den opponerar jag mig inte mot heller.

Bästa animerade film
Frost. Jaha... En animerad motsvarighet till Gravity - tekniskt fantastisk, men ganska ointressant film. Däremot vet jag inte vilken som skulle ha vunnit istället. Jag ser med spänning fram emot Miyazakis Det blåser upp en vind

De fem kvarvarande kategorierna kan jag inte uttala mig om alls, då jag inte har sett en enda av de nominerade. Bästa kortfilm går inte att uttala sig om, då filmerna är nästan omöjliga att få tag på om man inte går på kortfilmsfestivaler. Det är synd, särskilt de animerade kortfilmerna, som är en kategori jag gillar. Men så här såg det ut:
Bästa utländska film - Den stora skönheten av Paolo Sorrentino, Italien
Bästa dokumentär - Twenty feet from stardom
Bästa kortdokumentär - The lady in number six
Bästa livekortfilm - Helium, en dansk film! Grattis till den!
Bästa animerade kortfilm - Monsieur Hublot

Ja, det var årets gala och det var årets åsikter. Nu åter till ordinarie sändning!

Inga kommentarer: