lördag 20 juli 2013

Ny Sventon-bok i samlingen

Sedan något år tillbaka har jag börjat samla på Ture Sventon-böcker, och då självklart i förstaupplagor. Ska man samla på äldre titlar kan man väl lika gärna göra det med äldre upplagor också, tänkte då jag, lite som en utmaning till mig själv.

Nio böcker gav Åke Holmberg ut - om man inte räknar med pjäsmanuset Ture Sventon i guldmakarens hus, som är nästan omöjlig att få tag i - och sex av dem har jag fått tag i utan större svårigheter. Sedan tog det stopp, inte bara för att det har varit omöjligt att hitta böckerna, utan framför allt för att jag vintertid inte har råd att ägna mig åt antikvariatjakt.

Nu har samlingen utökats med sjunde boken - och som en slump är det dessutom sjunde boken i ordningen - Ture Sventon i spökhuset. Kanske den mest okända boken i serien, till stora delar tror jag på grund av att det är en novellsamling. Jag ser mest fram emot att läsa historien med namnet "Kung Sigismunds rustning".


Nu står boken i bokhyllan och nu är det bara Ture Sventon i Paris respektive ...i Venedig jag är på jakt efter. Sedan har jag dem alla!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ture Sventon i Paris är ett måste.
1 Den är bra, min nr 2
2 Den kommer inte ge ut nåt mer. Den innehåller nämligen herr Omar som neger.
3. Och Jonas, en teater spelar en stor roll i handlingen

Knallhatten sa...

Det var på grund av debatten om herr Omar som neger och att boken inte kommer att ges ut mer som jag slutligen insåg att jag aldrig läst böckerna.

Alla böcker där teatrar spelar en viktig roll är bra böcker - Farlig midsommar är den enda grundkurs för teater man behöver!