måndag 8 juli 2013

Konsthistoriskt renoveringsarbete

Georg Nordensvans gamla tusensidiga lunta Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet från tjugotalet har varit mig synnerligen behjälplig när jag har velat hitta bra information om de konstnärer som finns representerade på de kungliga slottet. Hela verket ligger utlagt på Projekt Runeberg.

Problemet med att läsa böcker på Projekt Runeberg är att alla sidor är inskannade en och en, det blir inget bra flyt i läsandet. Dessutom har man använt en synnerligen usel skanner för den här boken - bilderna ser mest ut som Rorschachplumpar. Man får mest gissa sig till vad bilderna föreställer. I en bok med bara - eller åtminstone mest - text gör det absolut ingenting, men om boken handlar om konst vill man ju gärna kunna se verken Nordensvan skriver om också. För att göra det hela ännu tristare är boken inskannad lite snett på nästan varje sida.

För några veckor sedan bestämde jag mig, på det där aspergerska sättet som jag kan få ibland, för att fixa till en läsbar digital version av boken. Jag laddade ner alla inskannade sidorna och snyggade till dem, retuscherade bort de svarta kanterna och rätade upp de mest sneda sidorna. Sedan gjorde jag fungerande länkar för alla kapitel och fogade ihop allting till en enda - eller snarare två, boken är ju i två delar - stor digital bok. Efter det började jag leta reda på konstverken på nätet. Det är långt ifrån alla konstverk som finns att hitta, men en stor del av dem fick jag tag på. Där har Nationalmuseum varit mig till stor hjälp. Väldigt många av konstverken tog Nordensvan därifrån, och nuförtiden har de en väldigt bra sökfunktion där man kan titta på konstverken hemma. Ungefär hälften av alla konstverken finns det bild på. En fördel med det här detektivarbetet är att jag verkligen har varit tvungen att analysera bilderna för att försäkra mig om att det är rätt konstverk jag lägger in, vilket emellanåt har varit lättare sagt än gjort med tanke på vilken dålig kvalitet inskanningen har.

Fotografier har varit lite svårare, då de oftast inte har varit museifotografier. Där har jag försökt hitta liknande bilder från samma tidsperiod, om det har handlat om historiska miljöer. Några konstverk som inte har ändrats sedan tjugotalet har jag helt brutalt använt nytagna bilder på. Det här är ju inget som ska göras offentligt, så jag tyckte att jag kunde göra lite våld på det historiskt korrekta - lite moderna bilar och kläder i en bok från tjugotalet får man tugga i sig!

Nu, efter tre veckors intensivt arbete, är böckerna i stort sett klara. Det är fortfarande ett antal konstverk som jag inte har lagt in, och några porträtt på konstnärerna är i dåligt skick, men det är sådant som jag kan ändra efter hand. Nu är det dags att lägga över böckerna på paddan och sätta mig tillrätta och bara njuta av den nygamla konstboken!

Inga kommentarer: