lördag 13 november 2010

Happy, Texas

Ett av de allra första inläggen jag gjorde - då inte här i bloggen, utan i dagboken på QX - handlade om Happy, Texas. Sedan dess, för sju år sedan jisses, har jag inte sett den filmen, men ikväll gick den på SVT och då passade jag på att se den igen. Det gjorde jag rätt i! Den var lika rolig som förra gången.

Steve Zahn och Jeremy Northam spelar två småbedragare på flykt från fängelset. De stjäl en husbil tillhörande två homosexuella skönhetstävlingsarrangörer och blir tvingade att spela dessa roller medan de planerar att råna banken i den lilla staden Happy. Självklart går inget som de har tänkt.


Tre av mina favoritbirollsskådespelare är med. Förutom Zahn (Du har mail, Out of sight) även Illiana Douglas (Ghost world, Till varje pris) och William H Macy (Fargo). Alla tre synnerligen roliga. Favoriten är Zahn, den ruskigt korkade småfifflaren som finner glädje i att lära små flickor röra sig kvinnligt på scen. Macy är väldigt rörande som tafflig sheriff som plötsligt blir kär. Hans längtande blickar och obekväma kroppsspråk är värt biljetten, bara det! Northam (Gosford Park) är komedins straight man (så passande i en film som den här), tänk Cary Grant, och det sköter han utmärkt.

Smolket i glädjebägaren är väl att det mot slutet ska bli biljakt och raffel. Väldigt populärt i actionkomedier på åttiotalet, men man hade väl kunnat hoppas att det dog ut med det årtiondet. Det är trots allt bara en pytteliten invändning. Fyra gnurglor kastar cowboyhattarna i vädret och ropar yi-haw!

Inga kommentarer: