lördag 18 april 2009

Mycket musketörer blir det...

Efter avslutad läsning av Svart krabba kände jag att det var dags för lite lättsam läsning, och jag hade köpt De tre musketörerna på ett antikvariat för några månader sen. Jag har aldrig läst den, skam att säga, men den är riktigt underhållande. En litteraturklassiker i ordets rätta bemärkelse.

Jag har bara sett ett par av filmversionerna. Den bästa av dem är helt klart Richard Lesters två filmer (eller en. Det är hela boken uppdelad på två filmer, inspelade samtidigt). Vilka skådespelare! Michael York, Oliver Reed, Charlton Heston, Faye Dunaway, Christopher Lee, Raquel Welch, Richard Chamberlain, Geraldine Chaplin, Jean-Pierre Cassel, Frank Finlay. Jag applåderar dem allihop!



Disneys hopplösa historia från -93 förtjänar att förbigås i tystnad. Jag menar, vad har de gjort med handlingen?! Richelieu försöker bilda allians med England?! Rocheford upplöser musketörerna?! Porthos pirat?! Och var har drottning Annas otrohet med hertigen av Buckingham tagit vägen?!??!??!?!! Den har ju inget mer än namnet gemensamt med Dumas suveräna bok!

Jag har inte sett den från -48, med Gene Kelly som d'Artagnan, men den verkar vara bra också. Jag gillar särskilt Gene Kellys rumpviftande vid 05:24! En mer atletisk d'Artagnan får man leta efter. Gene Kelly hamnar långt upp på min lista över favoritfilmstjärnor. Sedan har de Angela Lansbury som drottning Anna, Lana Turner som Mylady och Vincent Price som Richelieu, wow!!



Och så går den ju på Stadsteatern! Den har fått bra kritik (ja, kulturfastrarna har sett den och rekommenderar den), så jag ska ta och försöka få biljetter till den också.

2 kommentarer:

Fredde sa...

Att Vincent Price dessutom samarbetatmed Alice Cooper gör förstås inte saken sämre.

Knallhatten sa...

Fast i gengäld var ju Christopher Lee med i Sagan om ringen...