torsdag 23 april 2009

Jennifer Coolidge

Jag såg på ett gammalt avsnitt av Frasier ikväll. Där dök Jennifer Coolidge upp i en gästroll som ny sjukgymnast medan Daphne är på fettläger (fast i verkligheten var hon egentligen och födde barn ).

Jennifer Coolidge är en sån där riktigt rolig birollsskådespelerska, som finns med i utkanten i många filmer. Hon får ofta spela sexiga mogna damer, fast med inte så stor hjärna. Första gången jag la märke till henne var i A mighty wind, där hon hade den klassiska repliken

"Thank God for the model trains, you know? If they didn't have the model trains they wouldn't have gotten the idea for the big trains."

Om jag säger att hennes första teveroll var i avsnittet The masseuse av Seinfeld, så vet säkerligen Hanna vem jag pratar om i alla fall. För den yngre (?) generationen är hon nog mest känd som Stiflers mamma i American Pie.

Hon var väldigt bra som Reese Witherspoons frisör i Legally Blonde-filmerna. Däremot fungerade hon inte alls i Joey, där hon spelade Joeys agent. Men jag är villig att förlåta henne mycket!

3 kommentarer:

Anna sa...

Jag håller med om alla lovord - älskar Jennifer Coolidge! Invänder på en punkt: jag tycker hon var jätterolig även i Joey. (denna underskattade tv-serie) Vi hade en Bobbie-fanclub på jobbet när den gick på femman, vi var ett helg gäng som gillade hennes galenskap.

Knallhatten sa...

Njae, jag tyckte nog att hon spelade över på fel sätt. Hon är en mästare på att spela över roligt, men inte där. I och för sig så var jag väldigt anti Joey helt och hållet. Jag tyckte att den var väldigt misslyckad. Jag gillade visserligen syrran, men inte så mycket mer.

Anna sa...

Jag gillade den inte heller så mycket i början, var mest förbannad för att den inte var Vänner, men den besegrade mig så småningom när jag lärde känna karaktärerna. Håller med om att syrran var rolig men även hennes son och hans pappa som ju dök upp lite senare i serien. Och som sagt Bobbie. Grannen kändes väl lite onödig, men hon var ok. Den kommer kanske inte gå till historien som världsbäst, men den var helt klart kul och sevärd. Tyckte jag i alla fall :)