måndag 13 april 2009

Producers, revisited

På tal om The producers, det är en väldigt bra musikal. Stockholmsuppsättningen är riktigt lyckad. Många bra skådespelare, fast min favorit i den uppsättningen är faktiskt Kim Sulocki. Han är helt perfekt i sin roll.

Filmversionen hade alla möjligheter att bli riktigt bra, med skådespelarna från Broadway och några väl utvalda nya skådespelare i vissa roller, Uma Thurman som Ulla inte minst! Ändå blev den en stor besvikelse. Jag tror att filmen hade behövt en annan regissör än Broadwayversionen. Susan Stroman har låst sig för mycket vid hur hon gjorde det på scen, så det är väldigt mycket mycket vända-sig-mot-kameran-och-agera, vilket blir extra tydligt i musiknumren. Scenerna och agerande blir platt. Skådespelarna skulle dessutom ha behövt tona ner sitt agerande från scen, så att det inte blir stor buskis. Synd på så rara ärtor.

Men jag måste nämna en som inte har förekommit i några diskussioner om den här filmen, och det är Tory Ross. Va, vem är det? Att man kan missa henne är ganska förståeligt, för hon är bara med i en minut. Men under den minuten lyckas hon stjäla hela scenen. Hon är den fula balettflickan i I Want to be a producer. Titta på henne, och se vad hon gör. Hon är så fel bland alla de långa vackra balettflickorna, och hon är medveten om det men försöker ändå göra det bästa av situationen. Jag har sett den här scenen många gånger och jag skrattar lika gott varje gång. Det går inte att lägga in klippet här, så följ den här länken för att se och skratta!

Tyvärr kan jag inte ge den här filmen mer än två balettdansande gnurglor, trots de goda förutsättningarna.

Inga kommentarer: