torsdag 22 oktober 2009

Grattis på min födelsedag, alla hobbitar!

Blev lite glad när jag läste Aftonbladet nu när jag kom hem från Slottet. Från och med min födelsedag får jag gifta mig i kyrkan! Inte för att jag har tänkt gifta mig, eller ens har nån att gifta mig med. Men bara att få äran att göra det gör mig lite glad. Det är helt barockt att man i ett modernt samhälle gör skillnad på olika personers förhållanden. Ett vuxet, samtyckande pars kärlek är precis lika mycket värt som ett annat.

Apropå det var jag på föreläsning på Nordiska museet igår kväll. Bröllop 2.0 var temat, och föreläsare var Anna Rosengren, präst i svenska kyrkan och gift med en kvinna. Anna var en mycket bra föreläsare, som talade engagerat om hur olika vigslar kan se ut, allt med utgångspunkt från sitt eget bröllop. Innan hon inledde frågade hon publiken, vi var inte så många där, vad vi hoppades få ut av det hela. Bakom mig satt en dam som, när hon fick frågan, sa "jag tänkte lära mig lite om traditioner, och där står det 'Bröllop 2.0', och så är det en bild på två kvinnor som kysser varandra. Är det en provokation?!" Då kunde jag inte vända mig om och titta på henne. Anna tog det hela på rätt sätt och påpekade att det inte var en provokation, utan det var hennes eget bröllopsfoto. Sedan började hon berätta om hur hennes bröllop hade gått till. Damen ifråga avvek efter en stund...

6 kommentarer:

Anna sa...

Instämmer till fullo! Sjukt att det dröjt ända till 2009 innan dessa beslut fattats av stat och kyrka. (Även om det är lite koko att någon alls ska gifta sig i kyrkan sen stat och kyrka skiljts åt.)

Jag hörde förresten på radio idag att svenska kyrkan inte är det första religiösa samfundet i Sverige som fattat beslut om att välkomna vigslar för samkönade par. Judiska församlingen och nån till hade redan beslutat. Hade jag ingen aning om!

Primula sa...

Felet är att krkan överhuvudtaget ska ägan sig åt vigslar. Det ska ligga på andra instanser. Särskilt sedan kyrka och stat är separerade. om du ska gifta dig vill jag vara klädd i rosa eller ljusblått.

Knallhatten sa...

Hade helt missat att judiska församlingen redan klarat av den biten!
Sedan håller jag helt med om att vigselrätten inte borde ligga på de religiösa samfunden i en sekulär stat. Det blir nästa steg. Jag är glad att det inte blev så att kyrkan avstår från vigselrätten för att slippa viga homosexuella. Gissa om homofoberna fått vatten på sin kvarn då!

Anna sa...

Tror inte ett nej hade varit möjligt faktiskt. Ok, det finns en hel hög gamla stoffiler där. Men det finns så många andra också, väldigt många vettiga personer. Det är många homosar man träffar i kyrkliga sammanhang har jag märkt, nu när jag gör det då och då eftersom jag sjunger i kyrkokör. Och som den församlingens kyrkoherde skrev på sin blogg igår: kyrkan består av de människor som är där. Annars är kyrkan bara en tom byggnad. Och det har hon ju väldigt rätt i.

Johannah sa...

Mycket bra beslut att homosexuella nu får gifta sig i kyrkan, äntligen! :-)

Henrik G sa...

Ja, det var en glad dag. Äntligen!

Men jag håller med er som tycker att kyrkan inte borde ha något med den juridiska delen av vigseln att göra. Det kan skötas i Rådhuset eller nån annan stans. Alla som vill kan ju sen ändå ha en fin ceremoni i kyrkan och få äktenskapet välsignat.