måndag 13 januari 2014

Golden Globe-galan 2014

Äntligen uppkliven efter nattens Golden Globe-vaka. Det är ju min lilla tradition att följa både Golden Globe och Oscarsgalan direkt. I år har jag tyvärr inte hunnit sätta mig in i de viktigaste filmerna innan galan, så många val kan jag inte säga så mycket om. Teveserierna lämnar jag i stort sett därhän, då de flesta av dem är sådan jag inte följer. Men så här tänker jag om vinnarna.

Bästa drama - 12 years a slave
Ett självklart val! Jag har sett tre av filmerna - förutom denna även Gravity och Philomena - och Steve McQueens slavdrama är överlägset bäst av dessa. Captain Philips och Rush står ännu på listan över filmer att se. 12 years... delade förstaplatsen i antal nomineringar med American Hustle - sju var - men det här var den enda filmen tog hem. Bättre lycka på Oscarsgalan!

Bästa komedi/musikal - American Hustle
Jag kan inte riktigt se hur den här hör hemma i komedisektionen.Visst har den roliga repliker och scener, men komedi? Näe, inte riktigt. Det gick lite bättre för American Hustle än för 12 years a slave - totalt tre klot av sju möjliga. Av de nominerade filmerna har jag bara sett den här och Nebraska - Her, Inside Llewyn Davis och The wolf of Wall Street väntar ännu på sin tur - så jag vågar inte riktigt uttala mig om det var rätt film som vann. Däremot kan jag säga att Nebraska var en av mina favoritfilmer från Stockholms filmfestival förra året.

Bästa regi - Alfonso Cuaron, Gravity
Fyra nomineringar - bästa drama, skådespelerska och musik förutom den här - och ett pris till Alfonso Cuaron. Jag såg Gravity i höstas, och måste väl säga att jag inte riktigt förstår hajpen. Visst var den bra, men inte så fantastisk. Emellanåt väldigt övertydlig och de religiösa övertonerna gjorde mig riktigt illa till mods. Jag hade hellre sett att Steve McQueen fått den för 12 years a slave eller Alexander Payne för Nebraska. Övriga nominerade var Paul Greengrass för Captain Philips och David O. Russell för American Hustle.

Bästa manliga huvudroll, drama - Matthew McConaughey, Dallas Buyers Club
Full pott för Jean-Marc Vallées aidsdrama - två nomineringar och två priser. Jag har ännu inte sett filmen, så jag kan inte uttala mig om dessa herrars framträdanden. Av de nominerade är det bara Chiwetel Ejiofor i 12 years a slave jag har sett. Han gör ett fenomenalt jobb i den och hade definitivt varit värd priset. Övriga nominerade var Idris Elba för Mandela - Vägen till frihet, Tom Hanks för Captain Philips och Robert Redford för All is lost.

Bästa kvinnliga huvudroll, drama - Cate Blanchett, Blue Jasmine
Ingen blev väl förvånad efter alla lovord fru Blanchett fått för sin prestation. För egen del står filmen ännu på Att se-listan. Övriga nominerade var Emma Thompson för Saving Mr. Banks (helt fantastisk!), Sandra Bullock för Gravity (mäh!), Judi Dench för Philomena (jag älskar henne, men den här gången var hon inte värd priset) och Kate Winslet för Labor Day (ännu inte sett).

Bästa manliga huvudroll, komedi/musikal - Leonardo DiCaprio, The Wolf of Wall Street
Utan att ha sett DiCaprios prestation hade jag hoppats på Bruce Dern för Nebraska. Han gör ett strålande jobb i den. Christian Bale nominerades för American Hustle och min åsikt där är densamma som när han vann för The fighter - när han är bra är han riktigt bra, men tyvärr faller han över i överspel alldeles för ofta. Oscar Isaac för Inside Llewyn Davis och Joaquin Phoenix för Her kan jag ännu inte säga något om.

Bästa kvinnliga huvudroll, komedi/musikal - Amy Adams, American Hustle
Jag har bara sett den här filmen, så jag kan bara säga grattis till Adams. Visst är hon bra, men var verkligen de övriga nominerade - Julie Delpy för Before Midnight, Greta Gerwig för Frances Ha, Julia Louis-Dreyfus för Enough said och Meryl Streep för En familj - sämre än hon?!

Bästa manliga biroll - Jared Leto, Dallas Buyers Club
Har fortfarande inte sett den! Bradley Cooper för American Hustle var i mina ögon inte värd priset, vilket däremot Michael Fassbender i 12 years a slave var. Övriga nominerade var Barkhad Abdi för Captain Philips och Daniel Brühl för Rush.

Bästa kvinnliga biroll - Jennifer Lawrence, American Hustle
Vad är det med David O. Russells skådespelerskor? De får priser strödda över sig och jag förstår inte riktigt varför. Visst är Jennifer Lawrence, precis som Amy Adams, bra i sina roller, men årets bästa?! Näe! Hellre då Lupita Nyong'o för 12 years a slave eller min favorit June Squibb för Nebraska. Julia Roberts var också hon nominerad, för En familj, liksom Sally Hawkins för Blue Jasmine.

Bästa manus - Spike Jonze, Her
En komedi om en man som blir kär i sin dator sökprogram, jojo det är ett manus som heter duga! Har inte sett filmen än, så jag vet inget mer om den. Men om den är bättre än övriga nominerade - Steve Coogans och Jeff Popes Philomena, John Ridleys 12 years a slave, Eric Warren Singers och David O. Russells American Hustle samt Bob Nelsons Nebraska - måste den var fantastisk!

Bästa musik - Alex Ebert, All is lost
Sitter och lyssnar på den nu, trevlig musik, det är det. För egen del var Hans Zimmers musik till 12 years a slave något som gav ytterligare dimension till filmen. Fast bäst var nog ändå Steven Prices elektroniska musik till Gravity. Den kan jag lyssna på om och om igen. John Williams Boktjuven och Alex Heffes Mandela - Vägen till frihet kan jag inte uttala mig om.

Bästa originalsång - U2, Ordinary love, Mandela - Vägen till frihet



Jo, i skarp konkurrens med Coldplays Atlas från The hunger games var nog U2 den givna vinnaren. Let it go från Frost, Please Mr Kennedy från Inside Llewyn Davis och Sweeter than fiction från One chance var de övriga nominerade.

Bästa animerade film - Frost



Disney gör det igen! Har ännu inte sett någon av de nominerade - dessutom Dumma mej 2 och Croodarna, men kände ändå att det nog var Frost som skulle vinna. 

Bästa utländska film - La bella grandezza



Nej, det blev inte Blå är den varmaste färgen som vann. Istället en italiensk film som tydligen inte ansetts tillräcklig intressant för att visas på bio i Sverige. Inget premiärdatum så långt ögat kan se. De övriga nominerade var danska Jakten, iranska Det förflutna och Hayao Miyazakis sista film Kaze tachinu - självklart från Japan.

Värdar för galan var precis som förra året Tina Fey och Amy Poehler. Poehler vann dessutom ett eget pris för bästa kvinnliga skådespelare i komediserie - väl förtjänt! Deras inledning - som av någon anledning kallas för monolog, trots att de är två om den! - bör upplevas. Den är fantastiskt rolig! Favoriten är beskrivningen av Gravity - en film om hur George Clooney heller svävar bort i rymden och dör än tillbringar en enda minut till med en kvinna i hans egen ålder! Nu är det bara att ta nya tag inför Oscarsgalan. Nomineringarna tillkännages nu på torsdag och galan går sedan söndag 2 mars.

Inga kommentarer: