onsdag 13 november 2013

Maleficent

Världens bästa Disneyfilm är Törnrosa, och så var det slut på den diskussionen. Och världens bästa Disneyskurk är, tillsammans med Madam Medusa i Bernard och Bianca, onekligen Maleficent. Då är det väl inte att undra på att jag har suttit som på nålar sedan jag fick veta att Disney nu håller på med en spelfilm om den onda fen med Angelina Jolie i huvudrollen.

Nu har en första trailer släppts, och jag är fortfarande lika lyrisk (trots Elle Fannings, i rollen som Aurora, i ärlighetens namn ganska kackiga brittiska uttal). I Maleficent får vi fens version av händelserna och en förklaring till varför hon lägger en förbannelse på prinsessan. Det är mer än bara att hon inte blev bjuden på dopet, om man säger så.

Jag försöker hålla förväntningarna nere. Disney har ju misslyckats förr med att göra spelfilm av sina animerade klassiker - jag tittar på dig, Alice i Underlandet! - och en rejäl varningsklocka är att Maleficents författare Linda Woolverton var den som skrev manuset även till Alice. Trots detta känns det nog som att jag nog lär sitta där i biomörkret i början av nästa år och insupa atmosfären.

Inga kommentarer: