lördag 23 februari 2013

Frankenweenie

Det fanns en tid då jag väntade med spänning på varje ny film från Tim Burton. Så är det inte längre. Visst ser jag fram emot vad han ska ge oss, men förutom Sweeney Todd har jag inte jublat i högan sky över vad han har släppt under hela 2000-talet. Alice i Underlandet var lite av en besvikelse och Dark Shadows har jag inte ens orkat mig igenom än. Filmerna har blivit lite för formulärartade, vi får Johnny Depp och Helena Bonham Carter varje gång och det är samma stil hela tiden.

Så när jag fick höra att han skulle göra en nyinspelning av en novellfilm som han gjorde tidigt i sin karriär, innan långfilmsdebuten Pee-Wees stora äventyr, så lystrade jag lite extra. Särskilt som filmen skulle vara animerad. Burton började som animatör hos Disney men slutade för att få utveckla sin egen stil. Kortfilmen Frankenweenie gjorde han faktiskt åt Disney, men de vägrade släppa den eftersom den var så mörk.

Burton håller sig nära ursprungsfilmen, där den unge Victor Frankenstein förlorar sin hund Sparky i en bilolycka och för honom tillbaks till livet på klassiskt sätt. En del scener är i stort sett bara överförda från spelfilm till animation. Samtidigt har han byggt ut historien och fyllt på med fler rollfigurer och sidohandlingar, allt filmat i svartvitt så klart.

Frankenweenie är en enda stor hyllning till de klassiska skräckfilmerna. Och då är Tim Burton på mammas gata, han vet precis vad som gäller. Har man sett någon av Burtons tidigare animerade filmer, och då räknar jag med Nightmare before Christmas som Burton faktiskt inte regisserade - han skrev, producerade och designade, det var Henry Selick som regisserade, då vet man hur Burtons animationsstil är, långsmala figurer som rör sig på spindelben. Så även här. Och som de rör sig!

Frankenweenie är riktigt snyggt filmad, animationen förstklassig och manuset mycket välskrivet. Det är en ren och skär njutning att se Burton filma med den inspiration jag tycker att han har saknat på sistone. Det kanske var bra för honom att hålla sig borta från Johnny Depp ett tag och göra något nytt. Fyra mycket nöjda gnurglor blir betyget.



Inga kommentarer: