onsdag 17 mars 2010

Kulturaftonen avklarad

Så kom då den stora dagen då jag skulle framträda som Oscar II. Kvällens kulturafton i Bernadottebiblioteket hade temat En resa längs Nilen. Grunden för visningen var Gustaf V:s och Viktorias resa 1891-92. Men de var inte de första Bernadotterna som reste dit. Och det var där jag kom in. Prins Oscar (II) var där redan 1847, och har skrivit om det.

Göran Alm, chefen för Bernadottebiblioteket frågade mig om jag hade lust att läsa upp det kapitlet ur hans (Oscars) Reseskildringar. Självklart hade jag inget emot det. Ett tag var jag inne på att vara klädd i frack och "vara" Oscar, men sedan bestämde jag mig för att vara klädd i vanliga kläder. Ingen annan skulle ju spela någon roll, tänkte jag.

Nu blev det ju inte riktigt som jag hade tänkt mig. Jag hade förutsatt att det skulle bli som förra kulturaftonen, som tyvärr inte var så välbesökt. Jag skulle läsa upp det här kapitlet för några trevliga damer. Tänkte jag. När jag då loggar in på datorn idag och konstaterar att det var nio biljetter kvar, och dessa försvann under dagen, så började jag bli nervös. Jag hade visserligen läst på och repeterat, men i alla fall.

Nå, bara att ta tjuren vid hornen och efter att Göran presenterat mig (som en av Visningsavdelningens stöttepelare, jo jag tackar!) ställde jag mig i talarstolen och satte igång. Allt flöt på som det skulle och jag kände att jag trots allt var vän med de gammaldags verbformerna och ändelserna, och jag lyckades ta mig i mål utan några större problem. Jag tappade helt bort texten vid ett tillfälle, men det sa de andra efteråt att de inte hade märkt.

Efter avslutat värv hade vi lite mingel innan det var dags för mig att tretton timmar efter början på dagen återvända hem. Nu ska jag ta mig en kopp te innan sängdags.

Inga kommentarer: