söndag 28 februari 2010

Enquists debut


P O Enquist är väl min ende riktige favoritförfattare, i det att han är den ende vars böcker jag står och hänger på låset för att få köpa när de släpps. Visst, jag samlar på originalupplagor av muminböckerna, men jag har inte läst någon av Tove Janssons vuxenromaner (även om jag är nyfiken på dem också...). Alla andra författare köper jag om jag tycker att boken verkar intressant.

Första Enquistboken jag läste var I lodjurets timma. Sedan var jag fast! Efter det har jag köpt i stort sett alla böcker som har kommit ut. Det är ett par jag har missat i ärlighetens namn.

Däremot har jag varit sämre på att köpa de tidigare böckerna. Och det är väl dags att göra något åt det. Igår blev jag ägare till debuten, Kristallögat från 1961. Det är nästan roligare att göra fynd på Tradera än på årets bokrea, för där kan man hitta de riktiga fynden! Och vilket snygg omslag sen!

1 kommentar:

Primula sa...

Vem har gjort omslaget?